Saturday 15 December 2012

Larangan Meniup Makanan dan Minuman Panas...

Asssalamualaikum my buddiez yg so  liut kiut miut...

Hi..happy beautiful sundayyy...

Arini terasa mcm nk share something la.... Something yg ku kira sgt2 b'guna tuk kte sume..

Sblum tu, sila bce title di atas..hehe, kasi suspek suspen sket. Dh bce dh?.. Yap, Larangan Meniup Makanan dan Minuman Panas. 

dpt drp uncle google..xoxo
Situasi mcm nih aku rasa sume org p'nah buat, kan? tipu la klu ader yg kte x p'nah..ala tipikal la ni, i pn selalu buat :-) Dulu pak sedara a.k.a paksu aku p'nah larang kte org tiup mkanan or mnuman panas nih..heran jgk, sbb aper yek? Sbenarnyer Rasulullah S.A.W jgk p'nah melarang..nk tau sbb aper? bce nihhh...

"Apabila kte mniup makanan yg panas , karbon dioksida dari mulut kita akan terikat dengan wap air dari makanan dan menghasilkan asid karbonat yang akan mempengaruhi tingkat keasidan dalam darah kita sehingga menyebabkan suatu keadaan di mana darah kita akan menjadi lebih asid dari seharusnya sehingga pH dalam darah menurun, keadaan ini lebih dikenali dengan istilah asidosis. 

Seiring dengan penurunan pH darah, pernafasan akan menjadi lebih dalam dan lebih cepat sebagai usaha badan untuk menurunkan kelebihan asid dalam darah dengan cara menurunkan jumlah karbon dioksida. Pada akhirnya, buah pinggang juga berusaha mengstabilkan keadaan tersebut dengan cara mengeluarkan lebih banyak asid dalam air kencing. 

Tetapi kedua-dua mekanisme ini tidak akan berguna jika tubuh terus menerus menghasilkan terlalu banyak asid, sehingga terjadi asidosis yang teruk. Seiring dengan kemerosotan asidosis, pesakit mula merasakan keletihan yang luar biasa, rasa mengantuk, semakin mual dan mengalami kebingungan. 
Bila masalah pada asidosis semakin memburuk, tekanan darah boleh menurun, menyebabkan kejutan pada tubuh, koma dan bahkan kematian."


( Sumber : google )

So now, dh tau knp Rasulullah S.A.W melarang kte mniup mnuman n mkanan panas..lpas nih In Shaa Allah xbt buat lg...and uolls jgk, pliz don't do it again :D

   

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...